De vele voordelen van goed debiteurenbeheer

Natuurlijk is een vanzelfsprekend voordeel van goed debiteurenbeheer dat het je meer geld oplevert. Door de lijst met achterstallige betalingen altijd zo minimaal mogelijk te houden, is je bedrijf financieel gezond en komt je liquiditeit niet in het geding. Debiteurenbeheer is echter niet ieders favoriete bezigheid en dit is ook logisch, je moet een klant vragen om te betalen. Toch zijn er een aantal andere manieren waarmee je door middel van het uitvoeren van goed debiteurenbeheer, bijvoorbeeld door een incassobureau zoals BMK, je eigen processen zowel als de relatie met de klant kunt verbeteren.

Wat is de reden?

Ten eerste is het altijd goed om jezelf eens de spiegel voor te houden en je af te vragen waarom een klant niet heeft betaald. Misschien is dit wel een reden die bij jou ligt. Kijk naar je factuur en vraag je af of deze duidelijk, krachtig en volledig is. Daarnaast kun je ook je betaalmethodes eens onder de loep nemen en kijken of deze voldoende bereik hebben en niet te omslachtig zijn. Een onduidelijke factuur en een ingewikkelde betaalmethode zijn grote redenen waarom de klant de betaling uit zal stellen en door deze te verbeteren en aan te passen, zal het aantal achterstallige betalingen in de toekomst ook afnemen.

Een echt gesprek met de klant

Een andere fijne bijkomstigheid, zowel voor jou als voor de klant, is dat je door de klant te bellen een dialoog kunt beginnen en de relatie met de klant kunt verbeteren. De meeste wanbetalingen komen neer op een misverstand en zullen snel worden voldaan, maar waar wel behoefte aan is, in dit digitale tijdperk, is persoonlijk contact. Je kunt dus van deze gelegenheid gebruik maken om de klant om feedback te vragen. Pak je dit goed aan, dan vergroot je de mogelijkheid dat deze klant terug zal komen, dan heb je weer één wanbetaler minder en heb belangrijke informatie ingewonnen over jouw bedrijf en de kwaliteit van service die je levert.